Wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie gminy Grodzisk Mazowiecki
Dokumenty należy składać na jeden z trzech sposobów:
- Osobiście w siedzibie urzędu – stanowisko nr 5 (bilet „Działalność Gospodarcza”);
- W formie elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, na adres do doręczeń elektronicznych:
URZĄD MIEJSKI W GRODZISKU MAZOWIECKIM: /umgrodziskmaz/SkrytkaESP; - Pocztą na adres:
Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim ul. T. Kościuszki 12a, 05-825 Grodzisk Mazowiecki.
Udzielenie licencji
WYMAGANE DOKUMENTY
- Wykaz pojazdów (załącznik nr 1) wraz z dowodem rejestracyjnym pojazdu zawierającym wpis dopuszczenia pojazdu do ruchu jako taksówka.
- Oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą (załącznik nr 2).
- Zaświadczenie o niekaralności opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku, potwierdzające, że odpowiednio przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby wykonujące przewóz na jego rzecz, spełniają warunki określone w art. 5c ust. 1 pkt 4 ustawy o transporcie drogowym (nie orzeczono prawomocnego zakazu wykonywania zawodu kierowcy).
- Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków przez kierowców tj.: prawo jazdy, orzeczenie lekarskie oraz orzeczenie psychologiczne.
- Dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji oraz wypisu/ów.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo z dowodem opłaty skarbowej 17 zł.
Opłaty
Opłatę za udzielenie licencji z dopiskiem „opłata za licencję TAXI + wypis” oraz za pełnomocnictwo z dopiskiem „opłata za pełnomocnictwo” dokonuje się na numer konta Gminy Grodzisk Mazowiecki Bank Pekao SA: 61 1240 6348 1111 0010 4058 8264
Opłata za licencję uzależniona jest od okresu ważności:
Okres ważności licencji: | Wysokość opłaty: | Opłata za zgłoszony pojazd wraz z opłatą za wypis: | Razem: |
od 2 do 15 lat | 200 zł | 22,00 zł | 222 zł |
powyżej 15 do 30 lat | 250 zł | 27,50 zł | 277,50 zł |
powyżej 30 do 50 lat | 300 zł | 33,00 zł | 333 zł |
W przypadku zgłoszenia we wniosku o udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką jednego lub więcej niż jednego pojazdu samochodowego, pobiera się jedną opłatę odpowiednią dla okresu ważności licencji, powiększoną o 10% tej opłaty za każdy pojazd; za wydanie wypisu z licencji opłata wynosi 1% opłaty za licencję za każdy wypis.
Wypis z licencji
Do wniosku o udzielenie WYPISU z licencji taksi należy dołączyć:
- Wykaz pojazdów (załącznik nr 1) wraz z dowodem rejestracyjnym pojazdu zawierającym wpis dopuszczenia pojazdu do ruchu jako taksówka.
- Dowód uiszczenia opłaty za wydanie wypisu.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo z dowodem opłaty skarbowej 17 zł.
Opłata za wydanie wypisu za każdy pojazd niezgłoszony we wniosku o udzielenie licencji
(11% opłaty stanowiącej podstawę dla obliczenia opłaty jak za udzielenie licencji):
Okres ważności licencji: | Opłata za wydanie wypisu: |
od 2 do 15 lat | 22,00 zł |
powyżej 15 do 30 lat | 27,50 zł |
powyżej 30 do 50 lat | 33,00 zł |
Miejsce złożenia dokumentu i odbioru
Referat Działalności Gospodarczej i Informacji – stanowisko nr 5 (Bilet „Działalność Gospodarcza”), tel. 22 463-46-59.
Termin odpowiedzi
Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Wniosek należy złożyć z kompletem wymaganych załączników. Wniosek złożony bez wymaganych dokumentów i nieuzupełniony w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.
Zgłaszanie zmian
Zgodnie z treścią art. 14 ustawy o transporcie drogowym przewoźnik drogowy jest zobowiązany zgłaszać na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkie zmiany danych nie później niż w terminie 28 dni od dnia ich powstania.
Wzór zawiadomienia o zmianie kierowcy/rezygnacji
z pojazdu/zgłoszenie kierowcy (plik PDF – 336 KB)
Jeżeli zmiany obejmują dane zawarte w licencji, przedsiębiorca jest obowiązany wystąpić
z wnioskiem o zmianę treści licencji (plik DOCX – 22 KB).
Zawieszenie licencji
Zgodnie z art. 14a ustawy o transporcie drogowym przewoźnik drogowy może zawiesić w całości albo w części wykonywanie transportu drogowego na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Zwieszając transport drogowy jest zobowiązany w terminie 14 dni od dnia, w którym rozpoczęty został okres zawieszenia zawiadomić pisemnie organ licencyjny o zawieszeniu wykonywania transportu.
Zawieszenie licencji (plik PDF – 540 KB)
Wtórnik licencji/wpisu
Za wydanie wtórnika licencji w przypadku jej utraty na skutek okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy (np. kradzież) pobiera się opłatę w wysokości 10% podstawy za udzielenie licencji, natomiast za wydanie wtórnika licencji w przypadku jej utraty na skutek okoliczności zależnych (np. zagubienie, zniszczenie) opłata wynosi 25% podstawy jak za udzielenie licencji, tj.:
Okres ważności licencji: | Wtórnik licencji – okoliczności niezależne: | Wtórnik licencji – okoliczności zależne: |
od 2 do 15 lat | 20,00 zł | 50,00 zł |
powyżej 15 do 30 lat | 25,00 zł | 62,50 zł |
powyżej 30 do 50 lat | 30,00 zł | 75,00 zł |
Za wydanie wtórnika wypisu z licencji opłata w wysokości 1% jak za udzielenie:
Okres ważności licencji: | Opłata za wydanie wypisu: |
od 2 do 15 lat | 2,00 zł |
powyżej 15 do 30 lat | 2,50 zł |
powyżej 30 do 50 lat | 3,00 zł |
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydawanie certyfikatu kompetencji zawodowych.